תערוכות  / 1981-1988 חזרה
מוזיאון לאמנות יפנית 1985

 מוזיאון לאמנות יפנית, פסח תשמ"ה אפריל 1985                      הזמנה | גלריהמכתבים | קטעי עיתונות 

תערוכת ה"איקבנה" שנערכה במוזיאון לאמנות יפנית בחיפה, במסגרת שבוע תרבות יפאן, התקיימה לציון 20 שנות פעילותי בתחום אמנות "איקבנה" בארץ.

שגרירות יפאן בישראל ומוזיאון חיפה נתנו חסותם לתערוכה זו.

בטכס הפתיחה החגיגי נכחו
מר שבח וייס יושב ראש הכנסת,
מר גינאו סאטו נספח לענייני תרבות בשגרירות יפאן בישראל,
מר ד. פלונסקי מנכ"ל אפת"ח ומוזיאון חיפה
ומר אלי לנצמן, מנהל מוזיאון "טיקוטין" לאמנות יפנית.

מר פלונסקי ברך את המארגנים והמשתתפים בהצלחה ובהמשך עבודה פורייה.

מר סאטו סקר את עיקרי יסודות האיקבנה המודרנית... מצא סימוכין לכך בעיצובים שהוצגו בתערוכה....ראה דיברי השגריר - לחץ כאן

מר לנצמן אשר נשא דברים בפתיחת התערוכה, אמר "השנה מלאו עשרים שנה להקמת בית הספר ל"איקבנה" בהנהלת אמנית ה"איקבנה" גב' מרים זכאי, שהיא הנפש הפעילה והדומיננטית בנושא זה, התערוכה היא מיצירותיה ומיצירות חברי סדנת היצירה המתקיימת זה שנים כאן במוזיאון בהדרכתה של מרים, עליה ארחיב בדיבור בהמשך…"

"... וכפי שציינתי התערוכה העיקרית היא מהיצירות של גב מרים זכאי שלה ושל היוצרות אתה יחד מזה שנים.

לגבי הגב' זכאי, אני מכיר אותה, אני נמצא במוזיאון 19 שנה בלבד, היא הקדימה אותי. אני עובד איתה 19 שנה ומוכרח לציין כמה דברים, קודם כל יחוד סגנון עיצוב הפרחים שלה. אם אני השופט, אינני שופט, זה לא התחום שלי, אבל בעין קצת מנוסה, יצירות יפהפיות.
אבל מעבר לכך, הדינמיות שלה, הדומיננטיות שלה, כושר הארגון שלה, היכולת שלה לפתח בישראל נושא שהוא כל כך רחוק מאתנו, ומי כמונו הישראלים עסוקים ומתחבטים בבעיות יום, בעיקר בשנים האחרונות. והנה פה במוזיאון מקיימת הגב' זכאי חוגים סדנאות הרצאות הדגמות בעיצוב פרחים.

במקביל גב' זכאי הקימה סניף של הארגון "איקבנה אינטרנשיונל" בישראל, אחד מתוך מאתיים וחמישים סניפים בעולם, יש לנו פה סטייל מוכר על ידי היפנים. וכל זה בעצם עבודתה היחידה ויוזמתה היא.

מרים, מאד, מאד דורשת ודואגת, אני מוכרח לומר שהיה קשה לי לעבוד אתה, והיו לי הרבה מאד, יש לנו, היו לנו ויהיו לנו כנראה הרבה מאד טאקלים קטנים. אבל בדרך כלל היא צודקת, ותמיד השיגה את אשר רצתה. זה באמת יאמר לזכותה.

אני שמח שיש לנו פה קבוצת נשים וגברים שמביאים את תרבות יפן ואת תרבות הפרחים ואני שמח שניתן לי הכבוד להיות אחד העוזרים בתחום הזה. אני מזמין את גב' אגנס טפלא, אמנית בזכות עצמה, לומר כמה מילים"

מדבריה של גב' טפלא:
"למורתי וחברתי מרים, אני הצטרפתי ללימודי ה"איקבנה" לפני ח"י שנים. הקורס בו השתתפתי עורר בי את הרצון להמשיך ולהתפתח, ואת, מרים, נענית להפצרותיי הרבות ופתחת "קבוצה מתקדמת" שבמרוצת הזמן הפכה לסדנת יצירה שהתקיימה אחת לשבוע, במהלך שני העשורים האחרונים.
לסדנא הגיעו מחיפה רבתי, תל-אביב, נתניה, בית יצחק, חדרה, קיבוץ יגור, קיבוץ דליה, קיבוץ שריד, קיבוץ יפעת, קריית מוצקין ומעוד ישובים בצפון.
מרים, אנו מעריכים אותך כמורה מצוינת, ובתור שכזאת, איפשרת לכל אחד מאתנו לפתח את סגנונו האישי. דרשת מאתנו לשאוף לשלמות ביצוע בעיצוב סידורים, יהיה זה סידור קטן או גדול.
הדבקת אותנו במרץ שמאפיין אותך, ואנו הלכנו אחריך לכל מקום כדי להשתתף בהעמדת תערוכות ה"איקבנה". הצגנו בירושלים, רמת-גן, חולון, באר שבע, ירוחם וכמובן בחיפה.
העמדת דורות תלמידים העוסקים ב"איקבנה", ובמשפחתי למדו באולפן שלשה דורות: אנכי, כלתי ונכדתי. מספר החניכים בוגרי ה"אולפן לאמנות עיצוב הפרח" מונה היום מעל לשלושת אלפים איש, הישג לא מבוטל.

אנו תלמידיך וחבריך מאחלים לך עוד הרבה שנים של עבודה פורייה ויוצרת. בשמי ושם תלמידיך קבלי תודתנו העמוקה." אנו תלמידיך וחבריך מאחלים לך עוד הרבה שנים של עבודה פורייה ויוצרת. בשמי ושם תלמידיך קבלי תודתנו העמוקה."

שבוע תרבות יפאן שפע אירועים, ביניהם התקיימו שתי תערוכות בו זמנית.
האחת, תערוכת ציור יפני מסורתי מאוסף המוזיאון והשניה, תערוכת "איקבנה" מודרנית בסגנון ה"סוגטצו".
מסורתי ומודרני. שתי התערוכות כאחת, הציגו את הישן והחדש מארץ השמש העולה.

מאחר ובאירוע זה הוצגו שתי תערוכות בו זמנית באותו אולם, הכין מנהל המוזיאון, מר אלי לנצמן, שולחנות תצוגה עבור עיצובי ה"איקבנה" במרכז האולם, שהיו מרוחקים מהקירות.

לרוב יש לראות את עיצובי ה"איקבנה" במבט חזיתי, כלומר העיצוב שמוצג עם גבו אל הקיר ניבט אלינו רק חזיתית.
הדבר נובע מכוחה של המסורת היפנית, שבה סידורי ה"איקבנה" הוצגו ב"טוקונומה" כשפניהם אל המסתכל וגבם אל הקיר.
(ראה איקבנה -התפתחות.)

היות ושולחנות התצוגה היו במרכז האולם, היה זה אתגר עבורי ועבור המעצבות שנטלנו חלק בעיצוב הסידורים, לעצב את הסידורים כך שמכל צד של השולחן ניתן יהיה לראות סידור חזיתי, כלומר לאותו סידור היו 4 פנים ולפעמים  5 כולל המבט מלמעלה.(ראה דוגמאות וגלריה)


היצירות המוצגות בתערוכה הן מיצירותיי  ומיצירותיהן של חברות סדנת היצירה:
אגנס טפלא, נדה סלע, מרים ארליך, רונית גנור, עדה כספי, ונילי וסרמן. 

במסגרת האירועים שהתקיימו בשבוע תרבות יפאן, התקיים יום מיוחד מינו - יום חוויה עם "איקבנה".

במהלך אותו יום , התקיימו פעילויות בנושא ה"איקבנה" במתחם המוזיאון. הפעילויות כללו הדגמות, סדנאות והקרנת שקופיות, כל אלה התקיימו בו זמנית במקומות ניפרדים, במשך היום.

ההדגמות של סידורי "איקבנה" נערכו על ידי חברי סדנת היצירה  בלווי הסברים.
המדגימות הגברות: אגנס טפלא, נדה סלע, מרים ארליך,רונית גנור, עדה כספי,

הסדנאות היו סדנאות-התנסות ביצירה חופשית של  הקהל, בהדרכתי.

הקרנת שקופיות שנלקחו מתערוכות שונות עסקו בנושא ה"איקבנה".

מבקרת האמנות ד"ר אדית ורגה בירו כתבה במגזין של העיתון "ג'רוזלם פוסט " רשמים מתערוכת ה"איקבנה". (ראה קטעי עיתונות)

היא ציינה את "הסידורים החל מהסידור המונומנטלי המתאר אמת-מים בגן יפני והמעוצב מקנה במבוק, מענפי עץ האורן, ומפרחי הכריזנטמה (חרצית) דרך הקומפוזיציה של הסחלב בלבוש שחור לבן, ועד לסידורים המעוצבים בהרמוניה יוצאת מהכלל." (ראה קטעי עיתונות)

מבקר האמנות, האמן צבי רפאלי, כתב במדור "תרבותק" מיום 11.4.1985 בטור השבועי שלו אגוטור: " מוזיאון פרחים וקוצים... התצוגה המרהיבה במוזיאון היפני המשלבת ציור ופרחים, מוכיחה כי בתקציב זעום וברצון טוב ניתן להסיג הישגים אמנותיים ואסתטיים שיש להתברך בהם..." ( ראה קטעי עיתונות)

ביום 19 לאפריל 1985 העיתונאית אורה ברפמן פרסמה כתבה בשם "פרחים שזורים בדת", סקרה את אמנות האיקבנה בכלל.....וציינה "שבשבוע יפן שנערך במוזיאון לאמנות יפנית הציגה מרים זכאי ובוגרי האולפן לאמנות הפרח בהדרכתה תצוגת איקבנה מרהיבה......הרבה חן, הרבה יופי והרבה עצמה"
(ראה קטעי עיתונות)

בשבועון של העיתון מעריב במדור "סגנון" לבית ולמשפחה מיום 17.4.1985... פרסמה העיתונאית צבייה גרנות כתבה בשם "שלשת אלפים איקבניסטים" ובה היא כותבת "...יש בחיפה סניף כחול לבן של "איקבנה" ובראשו עומדת אישה נמרצת מאוד ושמה מרים זכאי, שמרכז פעילותה במוזיאון לאמנות יפנית. שהעמידה שלושת אלפים "איקבניסטים". (ראה קטעי עיתונות.)

העיתונאית ציפי רום ציינה במדור "סנובה" את האישים שכבדו בנוכחותם את טכס פתיחת התערוכה מימין בתמונה יו"ר הכנסת ה-13 מר שבח וייס, מנהל המוזיאון לאמנות יפנית, מר אלי לנצמן, ומר סאטו הנספח לענייני תרבות בשגרירות יפאן בישראל. (ראה קטעי עיתונות)

 העיתונאית רות מגד ציינה את האירוע באופן תמציתי ביותר.היא התייחסה לאירוע באמצעות תמונה ובגוף התמונה היא מציינת : " מימין בתמונה מר סאטו, נספח לענייני תרבות בשגרירות יפאן בישראל. מר אלי לנצמן מנהל המוזיאון, מרים זכאי ראש ארגון "איקבנה אינטרנשיונל" בישראל, ליד סידור פרחים יפאני טיפוסי" באותו דף עיתון, מופיעה כתבה של הגב' רות כרמלי, המתייחסת לנספח לענייני תרבות משגרירות יפאן בישראל, מר סאטו. (ראה קטעי עיתונות)

העיתון כל חיפה ציין את האירוע בפרסום תמונה שצולמה בתערוכה.

 לקראת התערוכה נעניתי לבקשתה של העיתונאית ג'קי יונגמן מעיתון "מעריב" והענקתי לה ראיון שנערך בביתי בחיפה. (ראה קטעי עיתונות)

שבוע תרבות יפאן במוזיאון "טיקוטין" לאמנות יפנית שהתקיים בחג הפסח, הווה מוקד לעשרות אלפי מבקרים מכל רחבי הארץ וכמו כן ציין עשרים שנות פעילות רבי היקף של "האולפן לאמנות עיצוב הפרח" - בתחום אמנות ה"איקבנה".

 מוזיאון לאמנות יפנית, פסח תשמ"ה אפריל 1985                      הזמנה | גלריהמכתבים | קטעי עיתונות