איקבנה חזרה
איקבנה בישראל

לפרטים לחץ על ההדגשות בתכלת

חוגים
סדנאות למבוגרים
סדנאות לילדים
הרצאות

בשנת 1965 הגב' מרים זכאי חזרה מיפאן, לאחר תקופת שהייה של ארבע שנים ולימוד אינטנסיבי באקדמית "סוגטצו" (”SOGETSU”) ל"איקבנה".
עם סיום לימודיה קבלה את התואר מאסטר באמנות ה"איקבנה" והוסמכה להורות בתחום זה.

טרם בואה לארץ, מעטים היו אלה שהכירו את תחום אומנות ה"איקבנה". הגב' זכאי הייתה משב הרוח הרענן בהפצתה של אמנות זו בישראל.
בשנת 1966 יסדה מרים זכאי את בית הספר ל"איקבנה" בחיפה – "האולפן לאומנות עיצוב הפרח".

באותה תקופה כהן מר אלי לנצמן כמנהל מוזיאון "טיקוטין" לאמנות יפנית בחיפה. מר לנצמן אימץ את בית הספר ל"איקבנה" בראשותה של גב' זכאי, שם היא מצאה בית חם ומקום לפעילות נרחבת.

במהלך שלושים וחמש שנות פעילותה בארץ, בתחום אמנות ה"איקבנה", התקיימו תערוכות, סדנאות-יצירה למבוגרים ולנוער, השתלמויות, הרצאות והדגמות. כמו כן, האולפן שימש מרכז להפצת אמנות ה"איקבנה" ברחבי הארץ.
פעילות ברוכה זו זכתה להערכה בישראל וביפאן.

במהלך עבודתה הגב' זכאי נוכחה לדעת, שאין זה מקסם שווא לקוות, כי תודעת אמנות עיצוב הפרח תתקבל על ידי הקהל בישראל, שיאמץ אותה, בדומה לארצות מערביות אחרות כאמנות בזכות עצמה.

כתבה  תיגה מור-פזרו.

 

ואכן, התפתחה בארץ "איקבנה" המביאה לידי ביטוי את המסורת, התרבות והאופי של ההווי הישראלי המיוחד


איור 1 שלושה בסירה אחת
איור 2 ה"סנה הבוער..."
איור 3 "עלי באר..." 

איור 1 

איור 2

איור 3

חוגים

במהלכן של שלושים וחמש שנות פעילותי בארץ, קיימתי כמאה חמישים חוגים לאמנות ה"איקבנה" בכל רחבי הארץ מהם כשישים חוגים במוזיאון "טיקוטין" לאמנות יפנית בחיפה.

החוגים ללמוד איקבנה התקיימו החל מקיבוץ דן בצפון ועד מכללת "ספיר" בעין יהב שבערבה, כלומר בערים, בקיבוצים, בכפרים, במושבים ובהתיישבות העובדת.

חוגים אלה התקיימו בבתי תרבות ובמתנסים, בבתי ספר ובמועדוני נוער ולא פסחו על מגזר המיעוטים. משך כל חוג בסיסי כזה ערך כארבעה חודשים וכלל לימודי תיאוריה ועבודה מעשית.

קשת רחבה של אוכלוסייה השתתפה בחוגים הללו. נטלו בהם חלק נשים וגברים, צעירים ובוגרים, חיילות תלמידים וילדים.
לצורך העבודה המעשית, משתתפי החוגים בחרו את חומרי העיצוב את הפרחים והאגרטלים.
היו תלמידים שכיירו ועיצבו את האגרטלים במו ידיהם. היו אחרים שיצרו את הכלים מברזל והיו, שיצאו לחורש קוששו גזעים, ענפים, זרדים ומהם יצרו את הכלי, שהכתיב להם את העיצוב.
אחרים הגיעו לשפך הנחלים, שם מצאו שרשים בהירים ובוהקים אשר שימשו חומר פיסולי לעיצוב.

עם סיום החוגים נערכו תצוגות או לחילופין התקיימו תערוכות, בהן הציגו בוגריו עיצובים חופשיים בסגנון ה"סוגטצו".

התצוגות והתערוכות שיקפו את הלוך הרוח של המשתתפים, ושמשו במה לסגנון חדש שנולד מהמפגש בין אסכולת "סוגטצו" לבין ההוויה הישראלית. + (תמונה 1 היד המושטת לשלום)

מעניין לציין שאנשי ההתיישבות העובדת בחרו בנושאי-עיצוב שהיו שונים מאלה שנבחרו על ידי אנשי העיר, כל אחד על-פי ההוויה הקיומית שלו.

סדנת יצירה למבוגרים

סדנת יצירה למבוגרים, הראשונה בסוגה בארץ, בתחום אמנות ה"איקבנה", התארגנה בשנת 1967.
הסדנה פעלה אחת לשבוע במוזיאון "טיקוטין" לאמנות יפנית, במשך שלושה עשורים.

כל שבוע טמן בחובו נושא שעמד בפני עצמו והוצג בפני המשתתפים בסדנא.
היקף הנושאים היה מגוון כך שיתאים גם לעיסוק באמנות ה"איקבנה" וגם ישקף את ההוויה הישראלית המיוחדת, כמו למשל :

- מטלות העשייה בסדנא בנושאים על חגי ישראל ( סוכות, חנוכה, ט"ו בשבט, פסח וכו')
- סידורים על נושאי עונות השנה,
- נושאים המכוונים את המשתתף בסדנא לעצב בסוגי חומרים שונים (שרשים, גזעים, אגרטלים, פרחים) כגון:

- בחירת הכלי וחשיבותו.
- שימוש בפרחים בצליים: איריס, סייפן, קלה,
  מומברציה
- טכניקות מיוחדות בענפים מחטיים: אורן, קזוארינה

נושאים נוספים שהוצגו בפני המשתתפים בסדנא היו :

- דמות הסידור ומיקומו.
- סידורים בכלים בלתי שגרתיים.
- סידורים מפרחי הורד בלבד
- סידורי אביב באיקבנה המודרנית
- סידורים חופשיים
- סידורים מקקטוסים + פרחים.

הסדנאות, שלא נקבע להן נושא מרכזי, הוקדשו לסידורים חופשיים בסגנון האיקבנה המודרנית.
היו סדנאות בהן כל משתתף בחר בחירה חופשית את הנושא ליצירתו.

הסדנה העניקה למשתתף בה מקום להתפתחות, לצמיחה אישית ולהפריה אמנותית הדדית.

הותיקים מבין חברי הסדנא- הגרעין המקורי שבאו מחיפה ומרחבי הארץ, היו בוגרי האולפן לאמנות עיצוב הפרח.

בסדנא השתתפו נשים וגברים וכל מי שלמד "איקבנה" בארץ או בחו"ל. מידי פעם כיבדו אותנו בנוכחותן נשים יפניות משגרירות יפאן בישראל, כמו כן הגיעו לסדנה אורחים מחו"ל.

חברי הסדנא נטלו חלק פעיל בתערוכות, הדגמות ותצוגות, שנערכו במוזיאון לאומנות יפנית בחיפה ובמקומות שונים בארץ. פעילות זו קרבה את אמנות ה"איקבנה" למגוון רחב של אנשים ופתחה בפניהם ערוצים להכרות עם ערכים אסתטיים חדשים.
סדנת יצירה לילדים

התקיימו שתי סדנאות יצירה לילדים,סדנאות שהיו בבחינת ניסיון. סדנא אחת התקיימה במוזיאון לאמנות יפנית בחיפה, שבה התלמידה הצעירה ביותר הייתה בת שש וגיל התלמידות הבוגרות יותר נע בין שבע לשתים עשרה שנה.
סדנא שניה התקיימה באחד הקיבוצים, בה הגילים נעו בין שמונה לחמש עשרה.

באמצעות העיסוק באמנות האיקבנה רכשו הילדים את אפשרות הביטוי והיצירה מחומרים הנלקחים מהטבע ושאינם בשימוש שיגרתי.

בעזרת לימוד ה"איקבנה" התאפשר לילדים להבין ולחוש את התלת ממדיות והתעוררה בהם הרגישות למרקם צבעים והשימוש בהם.

בסדנא הילדים למדו להכיר את הטבע, על השינויים החלים בנוף בעונות השנה השונות ולהבחין עד כמה עשירים נופי הארץ.

 המפגש בין ה"איקבנה" והילד מציג לפניו שימוש לא-שיגרתי בחומרים הלקוחים מהטבע.
הילד רוכש לעצמו זוויות הסתכלות חדשות ולא מקובלות ועל ידי כך מרחיב את כוח היצירה הטמון בו ואת יכולת ביטויו האמנותי.

העיסוק ב"איקבנה" מעצים את רגישותו של הילד הן לעצמו והן לסביבתו ומקרב אותו לטבע.
על ידי כך נוצרת הכרות יותר אינטימית בין הילד לסביבתו הטבעית, המפתחת ביתר שאת את חושיו, מגבירה את סקרנותו ופותחת לפניו אופקים כמו גם אפיקים לעיסוק ב"איקבנה".

העבודה עם ילדים באמצעות אמנות ה"איקבנה" היא דרך מגוונת, רווית אפשרויות וכלים המעניקה לילד התנסות עם הטבע שסביבו, אל האנשים שבקרבתו והחשוב לא פחות, הכרות קרובה יותר עם עצמו.

הרצאות

מאות הרצאות בנושא "איקבנה" קיימתי במוזיאון לאמנות יפנית בחיפה וברחבי הארץ, בלווי הדגמות ושקופיות.

הרצאות אלה התקיימו ברחבי הארץ בבתי תרבות ובמתנסים, בבתי ספר ובמועדוני נוער שבקיבוצים, בכפרים, במושבים בהתיישבות העובדת ולא פסחו על מגזר המיעוטים.

הרצאות כללו

  • סקירה קצרה על סגנונות שונים של סידורי פרחים.
  • על השונה בין הפלוריסטיקה לאמנות האיקבנה.
  • הדגמות של תהליך העיצוב בלווי הסברים
  • הקרנת שקופיות מתערוכות ותצוגות לצורך - המחשת ה"איקבנה".
  • חלק מההרצאות השתתפו מלבדי שניים שלושה מעצבים שהדגימו בו זמנית את תהליך העיצוב

בהרצאות שהשתתפו בהן מספר מעצבים כל אחד מהם הציג עיצובים אחדים שהיו מלווים בהסברים. וכך בסיום הערב נפרשה לעיני הקהל גלריה של עיצובי "איקבנה".

היו ערבי הרצאות שהסתיימו בהתנסות פעילה של הקהל בעשיית סידורי "איקבנה".

המשתתפים הביאו את הכלים , האביזרים, הפרחים, עיצבו עיצובים חופשיים , כל אחד כיד הדמיון היוצר שהנחה אותו.